De eerste indrukken - Reisverslag uit Calcutta, India van Dianne Schellekens - WaarBenJij.nu De eerste indrukken - Reisverslag uit Calcutta, India van Dianne Schellekens - WaarBenJij.nu

De eerste indrukken

Door: Ivo en Dianne

Blijf op de hoogte en volg Dianne

10 Januari 2013 | India, Calcutta

Ik zit in de lobby van ons hotel aansluitend op het verhaal van Dianne over onze reis te typen wat onze eerste indruk is van Kolkata. Elk moment kan Dr. Sujit hier de lobby binnen komen wandelen en zal ik met dit verhaal moeten stoppen...
Bij de bagageband op het vliegveld zagen we dat Kolkata toch wel anders is dan Schiphol of Dubai: het is gewoon minder netjes, o.a. met bordjes dat je niet mag spugen en zo. De rugzak van Wouter komt veel later dan de andere bagage en er begon al een lichte zorg te ontstaan. Toch goed.
Bij de uitgang werden we welkom geheten door Swapan en enkele vrijwilligers die in 2 auto's waren gekomen om ons naar het hotel te brengen. De reis van ruim een uur gaf een goede indruk van het verkeer, de drukte, het lawaai, de smog, de rommel en ook de mooie mensen.
Het verkeer leidde tot veel kreetjes van de achterbank, die ons al meerdere keren zagen verongelukken; maar het blijkt heel normaal te zijn om 10 cm naast elkaar te rijden en 10 cm achter je voorganger te rijden. Slingeren om koeien (overigens zijn alleen de stieren blijkaar heilig) en fietsriksja's en mensen die op straat wandelen. Wel veel getoeter, maar geen botsingen. Verkeerslichten zijn er voor de sier; daar kijkt niemand naar. Er zijn veel gebouwen in aanbouw (maar blijkbaar duurt de bouw al meerdere jaren en gaat het allemaal niet zo hard) en er wordt gewerkt aan de metro. Steeds verder komen we het centrum binnen en ineens zijn we bij het hotel. Oversteken is de eerste keer wat spannend, omdat het verkeer gewoon door blijft rijden. Het hotel ziet er schoon uit; geen rare beestjes of viezigheid. We kopen een paar flesjes water en gaan even liggen om de rest van de dag verder te kunnen. Om 2 uur gaan we lunchen met de groep en daarna gaan we maar eens de stad bekijken.
Allereerst maar eens geld pinnen: 10.000 roepies is ongeveer 143 euro; daar kunnen we denk ik wel even mee vooruit. Een flesje water kost 25 roepie, een flesje cola 30 roepies, ofwel 40 - 50 eurocent.
Daarna kopen we kaartjes voor de metro: een 20 rittenkaart kost 200 roepies, dus een ritje kost ons 14 cent. We nemen meteen maar even de metro naar Park street. Daar gaan we op zoek naar een vodafone winkel om SIM kaartjes te kopen voor onze telefoons, zodat we elkaar goedkoop kunnen bellen als we elkaar kwijt zijn. Eerst komen we een boekhandel tegen en een koffiehuisje van Barista (Lavazzo) waar we koffie/thee en een tosti eten. Bij Vodafone kunnen we inderdaad SIM kaartjes kopen: het kost ons wel bijna 2 uur, 10 formulieren en 19 handtekeningen, maar dan heb je ook wat: 4 Prepaid SIM kaartjes voor de prijs van 15 roepies per stuk. Morgen kunnen we er ook beltegoed bijkopen.
Nu komt Sujit binnen, dus morgen meer!

• 11 Januari 2013 - 09:25

Hester:

Bijzonder om de eerste indrukken te lezen. Ben benieuwd naar het vervolg.
    Groeten, Hester

• 11 Januari 2013 - 17:18

Jacques:

Goed te lezen dat de reis voorspoedig is verlopen. De beschrijving van het verkeer doet me wel aan Egypte denken. Ik ben benieuwd hoe het verder gaat. En als je de kans krijgt mag je wel zo'n Roepiroepi vogeltje voor me vangen die zet ik dan in een kooitje bij de Kruut en de polifenario! Veel plezier!

• 12 Januari 2013 - 09:40

Carla :

Fijn te horen dat jullie goed zijn aangekomen! hoop dat de rest ook vooorspoedig verloopt!
    Leuk zo'n berichtje, voor mij mag je een aapje meenemen!
    Groeten Carla.