9. Napoleon - Reisverslag uit Węgorzewo, Polen van Dianne Schellekens - WaarBenJij.nu 9. Napoleon - Reisverslag uit Węgorzewo, Polen van Dianne Schellekens - WaarBenJij.nu

9. Napoleon

Blijf op de hoogte en volg Dianne

26 Juli 2015 | Polen, Węgorzewo

0m 7 uur begon Ivo met de bagage de trap af te dragen om de fietsen klaar te maken voor vertrek. Dit alarmeerde de man van het hotel die ons nu eerder dan 7.30 ons ontbijt kwam brengen. Het was goed en veel, dus namen we het overschot aan boterhammen mee voor onderweg. Om kwart voor 8 reden we al weg. Een lange fietstocht voor de boeg met meer dan 80 km op de planning. Als we de stad uitfietsen komen we oudere mensen tegen die naar de eerste mis zijn geweest.
Het lukt deze dag heel goed om de route te volgen. Een behoorlijk stuk over goed te fietsen halfverharde wegen. We zien veel slakken die met hun huis op de rug de weg overstaken. We voelen verwantschap met ons huishouden op de fiets.
Na 18 km de eerste stop in Sepopol., bekend van Napoleon die hier was, onderweg naar Rusland. Ook weer een kleurrijke, goed onderhouden begraafplaats.
Het fietsen gaat voorspoedig. We zien rechts van ons de fietsroute in wording. Dat zien we overigens regelmatig. Soms fietsen we over een slechte asfaltweg waarnaast alles uit de kast wordt getrokken voor een breed fietspad. Geeft een dubbel gevoel. Er is weinig verkeer en daarbij zijn er in verhouding heel weinig fietsers.
Ergens tussen Sepopol en Srokowo zijn we gestopt, we denken bij Barciany. Ook weer op een mooi overdekte picknickplaats, die zijn allemaal aangelegd met Europees geld.
5 km voor Srokowo wordt de route heel slecht en zoeken we onze weg over andere grindpaden. Het is even een gepuzzel, gelukkig is de omgeving prachtig. We komen nog langs een verlaten boerderij. Die staan er hier wel meer.
Ook al is het zondag, de winkels in Srokowo zijn open. Dianne koopt er koeken en kwark. Er was niet veel te beleven. We klappen onze stoeltjes uit voor het gemeentehuis op de rynek (marktplein).
Van Srokowo tot Wegorzewo is de route klaar. Een strak gloednieuw asfaltpad. Bijzonder hoe dat is aangelegd. Er zitten de steilste hellingen in tot nu toe. Die zijn te fietsen als je als een kamikaze piloot de helling afraast in de hoop dat je dan het grootste deel van de helling voor je weet te overbruggen.
Het schiet wel op. We zijn om 15.00 u in Wegorzewo. Een behoorlijke plaats aan een meer met een watersporthaven. Daar vinden we een VVV. We krijgen een lijst met 6 campings mee. Genummerd op afstand. De eerste kunnen we niet vinden. Met 80 km in de benen zijn we best moe. We ploffen neer bij een pizzatent en eten samen een pizza met iets teveel ansjovis naar Ivo's smaak, maar die eet Dianne graag op.
De tweede camping vinden we gelukkig snel dankzij de navigatiekunst van Ivo. Het blijkt een Poolse jongerencamping te zijn. We krijgen een zanderig plekje tussen legertenten die gelukkig onbewoond zijn. De wasgelegenheid is van bedenkelijke kwaliteit.
Als de jongerengroep klaar zijn met eten, strijken we neer in de enorme eetzaal en genieten van een heerlijke kop koffie met koekjes.
Daarna wandelen we een rondje over de camping en de directe omgeving. We vinden een Duits oorlogskerkhof 14-18 op een prachtig uitzichtspunt bij het meer.
De grote legertenten zijn niet in gebruik en daarom gebruiken wij ze als kleedkamer. Bedtijd!

• 31 Juli 2015 - 17:40

Annelies:

Petje af hoor voor jullie! 80 km fietsen met diverse hoogteverschillen! Maar leuk te lezen dat het jullie goed bevalt.

• 03 Augustus 2015 - 22:59

Lineke:

Wij zijn ook weer terug uit Normandie dus nu leuk even bijgelezen, op vakantie is dat wat minder makkelijk. Wij hadden maar amper wifi. Klinkt allemaal leuk en avontuurlijk, maar het is nog niet heel makkelijk om op de goede fietspaden te blijven of te vinden,geloof ik? Jullie zijn toch wat oostelijker dan datwaar wij vorig jaar waren, Poznan hebben we ook gedaan, mooie stad. Nog veel plezier.