Happy family - Reisverslag uit Calcutta, India van Dianne Schellekens - WaarBenJij.nu Happy family - Reisverslag uit Calcutta, India van Dianne Schellekens - WaarBenJij.nu

Happy family

Door: Dianne Schellekens

Blijf op de hoogte en volg Dianne

11 Januari 2016 | India, Calcutta

Slapen lukt me niet zo best hier. Bed is oké maar het is warm en er is altijd geluid. We staan rond 8.00 op. Meteen op pad om ergens in de stad te ontbijten. Het lukt Ivo en mij nu wel om een smartcard voor de metro te kopen. We ontbijten bij Barrista in Parkstreet. Daarna splitst de groep zich op. Rieky en Rien gaan terug naar het hotel. Peter, Ivo, Emma, Margreth en ik gaan naar Kaligath om de tempel te bezoeken. We lopen door steeds smaller wordende straatjes. Het wordt er steeds drukker. Dan staan we bij de tempel. Het is er erg druk. Het is bedevaartsmaand en mensen uit heel India komen naar de Kali tempel. We worden gevraagd om onze schoenen uit te doen. We krijgen bloemen en wierook in onze handen gedrukt die vervolgens in een schaal gelegd worden. Dan leidt een monnik ons langs de heilige plekken in de tempel gooien we hier en daar een bloem neer. We mogen bidden voor onze 'happy family'. Het is vies en druk in de tempel. We stappen over de bloedsporen heen van een geitebok die geofferd is. Het dier wordt gevild en zijn kop staat er naast op de grond. De rondleiding eindigt bij een beeld van Kali waar ons ieder 1000 roepees wordt afgetroggeld voor wederom onze happy family. Een bijzondere belevenis.
We gaan terug naar het hotel om nog even te rusten voor we naar IIMC in Sonapur. Dus weer de metro en dan met de autoriksja. Om 16.00 uur precies zijn we bij de indoor. Sujit is er nog niet. We gaan Barnali begroeten in haar kantoor. Ook worden we uitgenodigd om overmorgen mee te gaan naar de Sunderbands. Daar wordt een nieuwe Netwerk lokatie van IIMC opgezet. Er gaat een groep naartoe om voorlichting te geven over hygiëne en kinderverzorging. 6 uur rijden en 6 uur rijden terug.
We worden met zijn allen in het kantoor van Sujit gepropt en bespreken met hem wat we de komende 2 weken willen doen. Dan volgt na enig wachten dezelfde sessie in het kantoor van Swapan. Het is ondertussen allang weer donker. Dus terug in een autoriksja naar het centrum, samen wat eten en ons bed in.