Social evening - Reisverslag uit Calcutta, India van Dianne Schellekens - WaarBenJij.nu Social evening - Reisverslag uit Calcutta, India van Dianne Schellekens - WaarBenJij.nu

Social evening

Door: Rieky van Houten en Dianne Schellekens

Blijf op de hoogte en volg Dianne

19 Januari 2016 | India, Calcutta

Bezoek aan Hindoetempels. Vanochtend worden we om 9.00 uur opgehaald door een auto van het Instituut. Het is een auto voor 7 personen waar we met zijn tienen in moeten. Aangezien Peter en Ivo nogal lang zijn is dit niet gemakkelijk. We zitten als haringen in een ton. Geen airco in de auto dus de raampjes moeten open en de walm van het dieselverkeer waait lekker naar binnen. Degenen die nog geen last van keel en longen hebben zijn nu ook aan de beurt. Het is erg druk op de route omdat januari de vakantiemaand is hier vanwege de relatief lage temperatuur. Na 1,5 uur komen we aan bij de Jaintempel die werkelijk prachtig is, met een mooie binnenplaats met allerlei ornamenten en versieringen. Er is ook een winkeltje bij waar je voor een habbekrats souvenirs kunt kopen en dat laten we niet aan onze neus voorbij gaan. Na nog een tweede Jaintempel te hebben bezocht waar alleen onze "High Priest" Peter naar binnen gaat, moeten we het verkeer weer in. Dat wordt letterlijk afzien want het duurt eindeloos voor we de Dakhshinawartempel kunnen bereiken. Eenmaal uit de auto moeten we door een wirwar van straatjes met allemaal winkeltjes lopen om bij de tempel te komen. Hier zijn veel Indiase toeristen die, net zoals de mensen elders hun ogen niet kunnen afhouden van Peter. Voor hen is hij net zo'n bezienswaardigheid als de tempel en veel mensen willen hem een hand geven, met hem praten en vooral met hem op de foto. Helaas voor ons gaat de tempel dicht voor de middagsluiting op het moment dat wij er binnen willen gaan. Terug bij de auto besluiten we ons te laten afzetten bij de metro want weer uren in de auto is geen doen...
Peter, Emma, Margreth, Emma en Dianne belasten toch nog naar de bloemenmarkt te gaan. Nadat de auto aangeduwd moest worden omdat hij niet meer startte, duiken ze de drukke wijk in op weg naar de bloemenmarkt. Alles wat je maar kan bedenken wordt in deze wijk verkocht. Er worden nog wat cadeaus voor thuis ingeslagen. De bloemenmarkt valt tegen, waarschijnlijk te laat. De taxi die ze willen nemen stinkt en dus lopen ze zig zag door de wijk terug naar de metro. This is India.

Behoorlijk moe komen ze terug in het hotel. 's Avonds is er de maandelijkse "social meeting" van Sujit en Barnali met de gasten en stagiaires die er op dat moment zijn. Een gezellige avond met heerlijk eten en een muzikale bijdrage van Subarna die deze week 17 jaar is geworden. Daarom zingen wij voor haar en krijgt ze cadeautjes van ons. Ook zingen we nog voor Peter: "Ik ben verliefd" omdat volgens ons hier iedereen van hem houdt! Een leuke avond en pas na twaalven zijn we thuis met morgen een driedaagse reis voor de boeg naar Dakharpool en Dhaki. Wordt vervolgd...

• 21 Januari 2016 - 23:07

Jinan:

Vergeet niet een kleinigheidje voor je achterbuurvrouw mee te nemen :)))

• 21 Januari 2016 - 23:25

Pieternel:

Wat een enerverende reis en wat leuk om de verslagen te lezen. Het zal jullie zeker heel veel voldoening geven om daar daadwerkelijk wat te kunnen doen en de mensen en activiteiten te kunnen volgen.
    Wij vonden het heel bijzonder om in het Klaverblad te lezen over het beeld van Ben dat onthuld werd. Mooi voor jou, Rieky, om dat mee te maken en daar te voelen dat er zoveel respect is voor Ben die zoveel goeds gedaan heeft voor India.
    Geniet met z'n allen van deze bijzondere reis.
    Hartelijke groet van Henk en Pieternel