Sponsorkinderen bezoeken - Reisverslag uit Calcutta, India van Dianne Schellekens - WaarBenJij.nu Sponsorkinderen bezoeken - Reisverslag uit Calcutta, India van Dianne Schellekens - WaarBenJij.nu

Sponsorkinderen bezoeken

Door: Rieky van Houten

Blijf op de hoogte en volg Dianne

22 Januari 2016 | India, Calcutta

20-21-22 januari

De groep is vanmorgen op 20 januari vertrokken naar Dukharpool zonder mij (Rieky) omdat ik nog kinderen thuis wil bezoeken, cadeaus wil uitdelen die sponsorouders hebben meegegeven, en ook alle files wil doornemen met de vrijwilligster die er voor verantwoordelijk is. Ik wil voor we naar huis gaan alles hebben doorgenomen en een volledige controle hebben gedaan van de sponsoradministratie. Dat zijn we onze sponsors verschuldigd vind ik. Vandaag komen enkele kinderen naar het Instituut om hun cadeau op te halen. Een jongen krijgt een fiets, een ander een opklapbaar (vanwege ruimtegebrek thuis) studietafeltje en 2 stoelen. Ze zijn er zichtbaar blij mee en ook de ouders die de spullen mee op komen halen glimmen van trots. 's Middags ga ik een gezin bezoeken waar ik 5 jaar geleden ook ben geweest. Toen woonden ze heel armoedig in een lemen huisje zonder eigen w.c. en keuken. Nu wonen ze bij oma in een stenen huis met 2 kamers, dus nog steeds voor het gezin 1 kamer waar ze met zijn vieren in een bed slapen maar er is een eigen w.c. En een voorportaal dat dienst doet als keuken.
Opvallend bij alle huisbezoeken is dat het er overal netjes en opgeruimd uitziet. Dat is ook een van de eisen die IIMC stelt om mee te mogen doen. Wij komen altijd onaangekondigd dus krijgen we een goed beeld van de werkelijke situatie. Op 21 januari een sponsorkind bezocht dat heel ver weg op het platteland woont. We gaan met de riksja over heel smalle, erg slechte weggetjes, midden door de rijstvelden. Het is hier prachtig mooi met veel water, palm en bananenbomen. We moeten overal de weg vragen want hier zij geen straatnamen en huisnummers. Na 1,5 uur hebben we het gevonden en treffen in de armoedige woning alleen de moeder en opa aan. Het jongetje is nog niet terug uit school en wij kunnen niet langer blijven omdat we voor het donker terug moeten zijn i.v.m. de gevaarlijke weg. Ik heb de cadeaus aan moeder gegeven en in ieder geval goed kunnen zien hoe dit gezin hier woont (zoals in Europa 100 jaar geleden) en kan dat vertellen aan de sponsors.

• 22 Januari 2016 - 18:27

Jinan:

Jammer voor die jongen. Hij zal wel teleurgesteld zijn dat jullie er niet waren toen hij thuis kwam van school.