8. Zwaar weer op komst - Reisverslag uit Bartoszyce, Polen van Dianne Schellekens - WaarBenJij.nu 8. Zwaar weer op komst - Reisverslag uit Bartoszyce, Polen van Dianne Schellekens - WaarBenJij.nu

8. Zwaar weer op komst

Blijf op de hoogte en volg Dianne

26 Juli 2015 | Polen, Bartoszyce

Heerlijk geslapen en een uitgebreid ontbijt. Daarvoor moesten we naar een bijgebouw in de tuin. Ook de thermoskan met heet water was er zo gevuld. Het vroegste ontbijt tot nu toe: 7.00 uur. Voor Dianne onmenselijk vroeg. We willen op tijd weg omdat er voor vandaag zwaar onweer is aangekondigd. We zitten in een gebied met weinig overnachtingsmogelijkheden. We besluiten er daarom vandaag een korte dag van de te maken en niet verder te fietsen dan Bartoszyce. We zijn er zo. Een derde deel van de tocht fietsen we over de route. Ook hier zien we weer zoals elke dag veel ooievaars. Ook staan er in elk dorp nestpalen voor hen, die meestal bewoond zijn. Om 9.15 uur kwamen we langs een mooi klooster dat helaas pas vanaf 10.00 uur te bezoeken was. Het fietst vandaag weer voorspoedig over smalle asfaltwegen of goed te fietsen grindwegen. We maken nog een stop in een dorp waar een mooie picknickplaats is. Er staan borden met informatie over landbouw en natuur. Rond de middag fietsen we Bartoszyce binnen door weer een mooie poort. Het is even zoeken naar het VVV. Ook hier zijn geen campings. We boeken een hotel en brengen er onze fietsen en bagage heen. Het wordt warmer en benauwder, maar het onweer laat op zich wachten. We kopen broodjes en kaas in een supermarkt. Dan op zoek naar een schaduwrijk plekje. Dat vinden we vlakbij in een plantsoen. We bekijken van een afstandje een trouwerij die gaande is. De bruid is in het donkerrood. Er is verder weinig te beleven in deze stad. Helaas dat de volgende etappe te ver is, gezien het voorspelde onweer. Het is te gevaarlijk om in open gebied te fietsen. Om 7 uur barst eindelijk het onweer los met stevige wind en het regent de rest van de avond. We eten in het restaurant dat bij het hotel hoort. Pools eten. Ivo waagt zich aan Pierogi en Dianne aan kip met een jasje van bierbeslag. We kletsen wat met de mensen aan het andere tafeltje. Een Engelsman die al meer dan 40 jaar in duitssprekend gebied woont. Gelukkig is het niet meer benauwd. We krijgen om 7.30 uur het ontbijt geserveerd op de kamer.