16. Popconcert - Reisverslag uit Augustów, Polen van Dianne Schellekens - WaarBenJij.nu 16. Popconcert - Reisverslag uit Augustów, Polen van Dianne Schellekens - WaarBenJij.nu

16. Popconcert

Blijf op de hoogte en volg Dianne

02 Augustus 2015 | Polen, Augustów

De kou viel vannacht gelukkig mee. We worden wakker met de zon op de tent. Het wordt snel warm. Vandaag en de rest van de week gaat het kwik boven de 30 graden. We besluiten vandaag uit te gaan zoeken hoe we in Elblag komen om de auto op te halen. We ontbijten met een broodje met ei en spek.. Ondertussen begint er ook weer leven in de jachthaven te komen. Het water is helder. We zien kleine visjes zwemmen. We pakken in en rond 11.00 fietsen we naar het centrum. Weer naar de VVV. Reisverslag op de site bijwerken gaat nog steeds niet.
Ivo informeert naar de mogelijkheden om maandag met de trein naar Elblag te te reizen. Er blijkt geen efficiënte verbinding te zijn van Augustow naar Elblag, 17 uur is ons toch te gortig. Dan de bus. Kan wel. Die vertrekt van om 7.20 uur op het busstation bij de Rynek. Dan wordt het dus de bus en we besluiten samen te gaan.
We drinken we op een terras en zitten een tijdje in het park op de Rynek. Dianne bekijkt de expositie over de oorlog die staat opgesteld midden in het park en vindt tussen al het Pools een samenvatting in het Engels. In 1945 namen de Russen 600 inwoners van Augustow mee, waarvan nooit meer iets vernomen is. Het was een represaille maatregel omdat ze het verzet niet onder de knie kregen. De prachtige bossen, waar we gisteren doorheen fietsten, waren een ideale schuilplaats voor het Poolse verzet (partizanen worden ze genoemd). Daar hadden eerst de Duitsers en later de Russen veel hinder van.
We zoeken een andere camping op. Onderweg daar naar toe fietsen we door drommen mensen. Even daarna passeren we een kermisterrein. Als we het meer naderen wordt weer druk. Veel blote lijven en de stranden bij het meer liggen vol mensen.
We staan nu weer op een kleine camping een paar honderd meter van het meer. Een groot veld met rondom tenten, caravans en campers. De wasgelegenheid is eenvoudig, ruim en schoon!
We zitten een tijdje bij de tent. Dianne schrijft aan het reisverslag en Ivo doet een dutje.
Dan weer op pad om boodschappen te doen voor het eten. Het is even gepuzzel. Het wordt paprika, courgette en tortellini met een toetje. We fietsen door naar het centrum. Er staat een enorme file. Agenten staan het verkeer te regelen. Dan zijn die fietsen toch handig.. We laveren tussen de wandelaars door en steken de weg via een hoge fiets/wandelbrug. Via een kruip door sluip door route komen we weer aan water, Aan de overkant is een festivalterrein waar het erg druk is,=. We gaan in het gras zitten kijken naar het spektakel aan de overkant. Er komt een 'vikingschip' langs en er vaart een draak rond op het water. Vervolgens begint er een heus popconcert. we blijven een tijdje luisteren.
Daarna fietsen we terug naar de camping en gaan koken en eten. We hebben ondertussen Estlandse buren gekregen die uitstekend Engels spreken. We kletsen een tijdje. Ivo regelt bij de receptie van de camping een taxi voor morgenochtend. om 10.00 uur gaan we slapen. De wekker staat op 6.00 uur.