Vrijdag 30 juli: D-Day - Reisverslag uit Arromanches-les-Bains, Frankrijk van Dianne Schellekens - WaarBenJij.nu Vrijdag 30 juli: D-Day - Reisverslag uit Arromanches-les-Bains, Frankrijk van Dianne Schellekens - WaarBenJij.nu

Vrijdag 30 juli: D-Day

Blijf op de hoogte en volg Dianne

30 Juli 2021 | Frankrijk, Arromanches-les-Bains

Vandaag hebben we 40 jaar verkering. Al 40 jaar samen op reis. We ontbijten op onze hotelkamer, we hebben genoeg proviand meegesleept uit Vught. Vanmiddag om 16.30 uur vertrekt de boot naar Dublin vanuit Cherbourg. We dus hebben nog een halve dag te besteden in Normandië. We besluiten in Arromanches te gaan kijken. Dat dorp lag middenin de D-day landingen van de geallieerden in 1944. Er is hier destijds een tijdelijke haven in zee gebouwd waarvan je de resten nog kunt zien. de auto aan de laadpaal terwijl wij het dorp gaan verkennen. We drinken koffie aan het strand met zicht op wat er over is van de oorlogshaven. Daarna wandelen we door het stadje. Er is circus in de stad. De dieren liggen langs de weg in het gras; onder andere een aantal kamelen en een rund met grote hoorns. Daarna bezoeken we een Amerikaans ereveld bij Omaha beach. Het is er druk en indrukwekkend. We bekijken de grote panelen waarop de landing en de verovering van Europa is weergegeven. En kijken uit over Omaha beach dat ver beneden de begraafplaats ligt. Dan is het tijd om ons te gaan melden in de haven van Cherbourg. We zijn er mooi op tijd. Het wachten in de haven begint. Eerst de tickets en dan de douane. Wat wel bijzonder is dat ze de corona check app niet gebruiken bij de controle maar naar de papieren bewijzen van onze vaccinatie vragen.
We gaan aan boord. Een 11 verdiepingen tellende veerboot. De grootste waarmee we tot nu gereisd hebben. We laten de auto achter op dek 7. Onze hut bevindt zich op dek 9. Vanaf het moment dat de boot de haven verlaat, kunnen we niet meer naar de auto. De hut is prima. Nu voor 2 personen ingericht. Maar er kunnen nog 4 bedden toegevoegd worden. Dan wordt het wel wat krap. We eten in het restaurant en na wat gezeten te hebben, gaat Ivo slapen. Ik loop nog een rondje over het bovenste dek. Er staat een stevige wind. Ik zit nog een tijdje te lezen in het restaurant voor ik ga slapen. Met het gebrom en getik van het schip op de achtergrond probeer ik ook in slaap te komen. Ivo ligt heerlijk te snurken.

• 07 Augustus 2021 - 16:39

Bert Bogers:

Zozo, naar Ierland zonder mij deze keer? ;-)
    Dat beloofd een fijne trip te worden. Misschien voor ons in oktober een idee.
    Ik ben benieuwd naar de verdere verslagen.
    Sloantjes…