zondag 1 augustus: Westport en Betraw Beach - Reisverslag uit Westport, Ierland van Dianne Schellekens - WaarBenJij.nu zondag 1 augustus: Westport en Betraw Beach - Reisverslag uit Westport, Ierland van Dianne Schellekens - WaarBenJij.nu

zondag 1 augustus: Westport en Betraw Beach

Door: Dianne Schellekens

Blijf op de hoogte en volg Dianne

01 Augustus 2021 | Ierland, Westport

We hebben goed geslapen. Na het ontbijt komt de beheerder van het huis en goede vriend van Ruud langs op zijn racefiets. Hij heet Colm. We krijgen wat uitleg over het huis. Verder vertelt hij ons waar het goed fietsen en wandelen is. Het is mooi weer en aan het begin van de middag gaan we op de fiets naar Westport. We fietsen langs het water. Tot onze verrassing wordt er in de baai ook gezwommen. Dat lijkt ons toch wel wat fris en ook niet de meest aantrekkenlijke plek. We weten ook al snel welke route we met de fiets moeten vermijden. Westport blijkt een leuk stadje met winkeltjes en terrasjes. Het is stralend weer en 20 graden. We lopen even de kerk binnen en kijken op gepaste afstand toe bij een doop die daar gaande is. Van gepaste afstand vanwege corona is overigens niet veel zichtbaar. Overal waar je binnenloopt moet je hier een mondkapje op. De horeca is open maar je mondkapje mag pas af als je zit. We fietsen verder en doen wat boodschappen bij een Lidl, daar is ook Ierland van vergeven. Via een enorm steil fietspad (gelukkig) omlaag komen we bij Westport House park. We drinken wat bij Westport House. Het landgoed is grotendeels openbaar en een deel ervan is een pretpark. De toegang is 25 euro pp dus dat laten we nog maar even gaan. We fietsen terug naar onze cottage. Via de haven, daar maken we nog een extra rondje. We voelen ons thuis. Er zijn veel Ierse vakantiegangers. Mensen zijn vrolijk, zeggen gedag en geven voorrang. Na het eten hebben we nog zin in een wandeling. We kiezen er een uit de folder Westport Walks die we in de ladenkast met toeristische info vonden. De keuze valt op Betraw beach. We rijden er met de auto heen. Het is makkelijk te vinden. Het is nog druk op het strand, er wordt ook nog gezwommen terwijl er warm gekleed bij lopen. We wandelen 1,5 uur over zand en kiezelstrand en over de duinen. Er liggen heel veel kwallen op het strand. Over de losliggende kiezels lopen is best pittig, soms honderden meters. We zien de Croagh Patrick overal. Deze berg is een belangrijk bedevaartsoord voor de Ieren. Ivo wil ook de uitdaging aan om hem deze vakantie een keer te beklimmen. Het is een heerlijke wandeling met prachtige uitzichten over Clewbaai. We hebben het gevoel al heel lang van huis te zijn terwijl het verblijf in Ierland nog maar net begonnen is.

• 09 Augustus 2021 - 15:52

Gemma :

Wat een prachtige foto heb je gemaakt. Goed te lezen dat jullie het zo naar je zin hebben. Als Ivo de Groach Patrick wil beklimmen dan moet hij daar 3,5 uur voor uit trekken en vooral gaan als het mooi weer is anders is er geen uitzicht :-)

• 09 Augustus 2021 - 16:36

Hans: