Vrijdag 6 augustus: Galway - Reisverslag uit Galway, Ierland van Dianne Schellekens - WaarBenJij.nu Vrijdag 6 augustus: Galway - Reisverslag uit Galway, Ierland van Dianne Schellekens - WaarBenJij.nu

Vrijdag 6 augustus: Galway

Door: Ivo Kuijlaars

Blijf op de hoogte en volg Dianne

06 Augustus 2021 | Ierland, Galway

Vandaag willen we eens naar de stad. We hebben Galway uitgekozen. Dat ligt op zo’n 80 km afstand. Het is de 3e stad van Ierland, na Dublin en Cork. We rijden in het begin dezelfde route als eergisteren op de fiets. Het blijft mooi. Rond 1 uur komen we in Galway aan. Het weer is miezerig en grauw We parkeren in een parkeergarage, vlak bij het Galway City Museum, wat we meteen gaan bezoeken. Het museum gaat over de gaelic geschiedenis van Ierland. Er werd vooral aandacht besteed aan de oude cultuur op de Aaran eilanden, die voor Galway liggen. Verder kwam de hele geschiedenis van Ierland aan bod. De hongersnood van 5 jaar rond 1850 (door een monocultuur van alleen aardappelen, wat van de Engelse overheersers moest) natuurlijk. En de emigratie die daarop volgde. Veel Ieren stierven of verlieten het land. Het land is pas sinds kort weer net zo groot als daarvoor. De onafhankelijkheidsstrijd is toen echt begonnen. Ook daarover was veel te zien. Na het museum was het echt tijd om iets te gaan eten in het centrum. Het is een druk centrum: veel mensen op straat. Wat ons al opviel is dat veel mensen in sportkleren lopen. En dat heel veel vrouwen strakke elastische broeken dragen. Toen we 5 jaar geleden in Ierland waren werden onze sportbroeken door lokale jongens ‘girly pants’ genoemd: we snappen nu waarom. Na de late lunch verkennen we de stad en lopen we naar een grote kerk net buiten het centrum. De kerken zijn in Ierland over het algemeen niet echt mooi of bijzonder. Het is weer gaan regenen en door de regen wandelen we terug naar de auto. Na weer wat rondjes door de stad vinden we de snellader en daarna rijden we via de kortste weg terug naar Westport.