zaterdag 7 augustus: Jungle Cruise - Reisverslag uit Castlebar, Ierland van Dianne Schellekens - WaarBenJij.nu zaterdag 7 augustus: Jungle Cruise - Reisverslag uit Castlebar, Ierland van Dianne Schellekens - WaarBenJij.nu

zaterdag 7 augustus: Jungle Cruise

Door: Dianne Schellekens

Blijf op de hoogte en volg Dianne

07 Augustus 2021 | Ierland, Castlebar

Het weer zit niet mee. Het is opnieuw een druilerige dag. De ochtend brengen we door met lezen en werken aan het beloofde reisverslag. Na de lunch besluiten we toch maar eens iets te gaan ondernemen. Het wordt het National Musuem of Countrylife in Castlebar. We kiezen de route die Google Maps aangeeft als de snelste. Dat klopt niet omdat we over smalle weggetjes worden geleid. Maps laat zich bedotten door het gegeven dat je bijna op elke weg buiten de bebouwde kom 80 km/u mag rijden en dat kan meestal echt niet. We hebben ons netjes vooraf aangemeld in het museum. Het museum ligt bij Turlough Park House in een mooi park. Het museum is gehuisvest in een modern gebouw. Ook in het National Museum of Countrylife is aandacht voor de hongersnood: nu vanuit een agrarisch perspectief. Het dagelijks leven van de Ieren door de eeuwen heen wordt in beeld gebracht. Er zijn duidelijke parallellen met het leven op het Brabantse platteland in voorgaande eeuwen. Gelukkig is ons een hongersnood zoals in ierland bespaard gebleven. Veel klederdrachten en ambachten zijn er te zien. Alles werd gemaakt van materiaal dat voor handen was. Leer was er nauwelijks en ook hout was schaars. Bijzonder om te zien hoeveel gebruiksvoorwerpen er van riet en gras gemaakt kunnen worden. Ook meubels. Tegenwoordig zouden we dit circulair noemen. Ook is er een tentoonstelling over de geschiedenis van de fiets en het belang voor het dagelijkse leven. We willen nog wat drinken in het restaurant in het park. Dat zit vol, door de coronabeperkingen. De begane grond van Turlough House is te bekijken. Naast de oorspronkelijke inrichting is er aandacht voor de ramp met de Titanic. Veertien personen uit Castlebar waren hierbij betrokken en drie daarvan hebben het overleefd. Het regent weer en daarom besluiten we te vertrekken. We hangen de auto nog even aan de lader bij de McDonalds in Castlebar. Ik doe wat boodschappen voor het eten bij de naast gelegen Tesco. Op de terugweg boeken we een film in Westport Cinema. We kiezen voor de Disneyfilm Jungle Cruise. Het blijkt een vermakelijke combinatie van Indiana Jones, Avatar, Pirates of the Carabbean, Lara Croft en Tarzan.

• 15 Augustus 2021 - 09:32

Jeanne Tax :

Hoi Dianne en Ivo
    Ja die regen in Schotland Harrie en ik hebben in1976 een rondtoer gedaan met auto en tentje voor 3 weken en letterlijk verzopen. Na twee weken was alles door en door nat en in een soort jeugdherberg een paar dagen doorgebracht.
    Voor Harrie was dit het moment van geen vakanties meer in het noorden van Europa. Hij verbrand nl snel in de zon.
    Prachtig land Schotland het ruige groen en prachtige gekleurde luchten. Daarvan hadden we vele foto's gemaakt op de meest ongelukkige plekken. Voora ik moest me op natte stenen bewegen. Bij thuiskomst bleek dat het rolletje er niet goed in zat !! De draaiknop deed het wel en ook de 36 nummers