Woensdag 11 augustus: Westport Cycle Hub - Reisverslag uit Kilmeena, Ierland van Dianne Schellekens - WaarBenJij.nu Woensdag 11 augustus: Westport Cycle Hub - Reisverslag uit Kilmeena, Ierland van Dianne Schellekens - WaarBenJij.nu

Woensdag 11 augustus: Westport Cycle Hub

Door: Dianne Schellekens

Blijf op de hoogte en volg Dianne

11 Augustus 2021 | Ierland, Kilmeena

Eindelijk een dag echt mooi weer. Dus we gaan lekker fietsen. In de ladekast heb ik een kaart 'Westport cycle hub' met een paar fietsroutes in Westport en omgeving gevonden. We pakken een picknick in en gaan op pad. Op weg naar Westport House Park. Daar drinken we een kop koffie omdat we inschatten dat het nog weer even duurt voor we een terras o.i.d. tegenkomen. Dan blijkt de route niet meer helemaal te kloppen. De uitgang die we willen nemen vanuit Westport Park is afgesloten voor publiek. Het is even zoeken maar dan zitten we op Fietsroute 1 die netjes met bordjes wordt aangegeven. Het is heerlijk fietsweer. We fietsen langs de golfclub, de rugbyclub en de manege naar Carrowholly en slaan dan rechtsaf naar Roscahil. We vinden een mooie plek om te picknicken. Het is goed dat we eten hebben meegenomen, want een terrasje pikken zit er niet in op deze route. We komen af en toe langs een baai en zien weer vervallen huisjes, een vierkante toren en veel schapen. Ook steken we een voormalig turfkanaal over. Eigenlijk alles wat Ierland te bieden heeft in een notendop. We steken verschillende bruggetjes over met mooie namen, maar voor de Money Bridge moeten we links af.

Dan moeten we de N59 oversteken. Daar klopt de bewegwijzering niet meer met de route op de kaart. We vervolgen route zoals die op kaart staat. We klimmen flink omhoog, vermoeiend, en soms een stukje lopen met de fiets aan de hand, maar de beloning is er ook naar. Het laatste stuk naar Westport is pittig en min of meer onbedoeld staan we opeens bij de Tesco. Dan maar even boodschappen inslaan.
We zoeken onze weg door Westport. Hier en daar zijn er zeer steile verbindingen tussen vervolgens goed te fietsen wegen. Bij die steile afdalingen wordt geadviseerd om af te stappen. Ivo en ik vertrouwen op de schijfremmen van onze fietsen en stappen niet af bij het afdalen. Als je omhoog wil langs deze doorsteken moet je wel afstappen, die zijn niet te fietsen. Aan het eind van de middag zijn we weer bij de cottage na een heerlijke fietsdag. We hebben ongeveer 40 km gefietst. Er heeft de hele dag een fris windje gestaan en ik ben vergeten me in te smeren. Dat moet moet ik bekopen met een verbrande neus en decollete.

Zaterdag vertrekken we hier weer. Daarom besteden we nog even tijd aan het boeken van overnachtingsplekken als we uit Westport vertrekken. We vertrekken namelijk zaterdag en hebben dan nog twee nachten te overbruggen voor onze boot vertrekt uit Dublin. Ook boeken we de overtocht naar Clare Island voor morgen.

• 14 Augustus 2021 - 08:48

Jos Schellekens.:

Dianne en Ivo.
    Ondanks de wisselende weersomstandigheden genieten jullie hopelijk toch van een mooie vakantie.